Att ljussätta din butik på rätt sätt kan både bidra till en förbättrad kundupplevelse och en ökad försäljning. Genom att sätta vissa produkter i ljusfokus hamnar dina kunders blick automatiskt på detta område. Att använda sig av rätt ljussättning handlar dock inte bara om att lyfta fram specifika varor, utan även om att minska kostnaderna med effektiva belysningsmöjligheter.
Om du driver en inredningsbutik är det en god idé att exempelvis använda pendelarmaturer med LED-lampor som sin primära butiksbelysning för att lysa upp vid småbord och kassa. Samtidigt skapar du en mysig och inbjudande miljö som blir trevlig för kunderna att vistas i. LED-lampor är bra då de varar längre än traditionella glödlampor vilket är bra ur ekonomisk synvinkel.
Har du en egen affär är det viktigt att du leder runt dina kunder i butiken dit du vill ha dem. Glöm därför inte bort att belysa väggen eller utrymmet längst bort från entrén. Ett mörkt utrymme blir inte attraktivt för kunden som inte heller kan inspektera dina varor på ett tillfredsställande sätt.
När du vill sätta en specifik produkt i fokus kan du sätta en spotlight snett framifrån som gör att produkten i fråga blir en så kallad accentpunkt. Dessa varor kan få belysas med hela fem gånger mer ljus än butikens övriga inredning. Exempelvis kan accentljus användas framför provdockor och ljusen kan placeras på golven eller i taket. Se bara till att strålkastarna är riktade mot varan och inte ut mot kunden då det kan vara obehagligt för ögonen med ett så starkt ljus.
Något som är värt att lyfta fram är att ljus också kan ha olika färger och detta kan du lära dig att utnyttja. Har du röda produkter som du vill framhålla bör du välja ett varmt ljus då färgsättningen framhävs på ett bättre sätt. Om dina varor däremot är blåa ska du välja att färgsätta med ett kallt ljus.
Lek med olika färger och styrkor för att få en spännande belysning.